webmail

Nominaties 2024 bekendgemaakt – Jan van Luxemburg

Nominaties 2024 bekendgemaakt

Eind 2024 zijn de vijf genomineerden voor de Jan van Luxemburg-prijs 2024 bekend gemaakt. Op de website van het programma is een korte omschrijving van de verschillende initiatieven te vinden. Het gaat om:

Eind januari 2025 stemt het bestuur van het Jan van Luxemburg-programma over de winnaar. Maar het publiek heeft ook een stem: tot eind januari kan iedereen die wil een korte steunverklaring voor één van de genomineerden mailen naar info@janvanluxemburg.nl. Het bestuur zal de steunverklaring meewegen in zijn definitieve keuze. Eind januari volgt dan de bekendmaking en snel daarna zal meer informatie over de uitreiking via deze website worden verspreid.

28 comments

  • Carla Barmentlo

    Ik gebruik het boek bij mijn werk in de boekhandel. De lijsten met boeken achterin, om boeken aan te prijzen.. voor ouders en grootouders.

  • Jasmijn

    Een vurig pamflet waarin de liefde en het belang van lezen niet onder stoelen of banken wordt gestoken. Anne verdient deze nominatie zeker met haar missie!

  • Roy Janssen, rector Graaf Huyn

    Wat goed dat de leesclubs van Graaf Huyn genomineerd zijn voor de Jan van Luxemburg-prijs 2024.
    De belangrijke passie voor lezen die deze twee enthousiaste collega’s weten over te brengen op veel van onze leerlingen (van basis tot en met gymnasium) is zeker lovenswaardig. Ze zijn dit schooljaar zelfs begonnen om de leesclubs uit te breiden naar leerlingen van groep 8 van de omliggende basisscholen. De olievlek van leesplezier breidt zich verder uit.

    Onlangs hebben zij collega’s van andere middelbare scholen in de regio uitgenodigd om meer te vertellen over het opzetten van leesclubs, zodat er nog meer leerlingen (ook van andere scholen) plezier aan lezen ervaren.

    Ik ben trots op en blij dat deze twee prachtige collega’s op het Graaf Huyn werken

  • Armand Stevens

    Met trots en enthousiasme ondersteun ik de nominatie van onze twee geweldige collega’s van Graaf Huyn College voor de prestigieuze Jan van Luxemburg Prijs. Hun inspanningen tijdens de uitdagende corona-periode hebben geleid tot de oprichting van prachtige leesclubs op onze school, die sindsdien alleen maar zijn gegroeid. Deze getalenteerde en gepassioneerde docenten hebben zich vanaf het begin ingezet om leerlingen te enthousiasmeren voor het lezen en deze passie heeft zich als een lopend vuurtje verspreid.

    In hun voortdurende zoektocht naar innovatie en inclusiviteit hebben zij plannen gemaakt voor een nieuwe leesclub, speciaal gericht op NT2-leerlingen, die Nederlands als tweede taal leren. Daarmee bieden zij in de toekomst nog meer leerlingen de kans om het plezier en de voordelen van lezen te ontdekken en hun leesvaardigheid te verbeteren.

    Verder dragen zij op indrukwekkende wijze bij aan de ontwikkelingen binnen onze school. Eén van hen treedt aan als taalambassadeur, terwijl de ander voorzitter is van de werkgroep leesbevordering. Deze werkgroep heeft een set aan prachtige plannen ontwikkeld om leesbevordering voornamelijk een geïntegreerd onderdeel van ons curriculum te maken, waardoor alle leerlingen van onze grote school bereikt. Effectieve initiatieven zoals een leesmenu en een nauwe samenwerking met de lokale bibliotheek, illustreren hun voortvarendheid.

    Ter verdieping van leesonderwijs ontvangen binnenkort docenten in alle vaksecties scholing in samenwerking met een leesconsulent, waardoor de leesvaardigheid van een breder scala aan vakken wordt versterkt.

    Het aanstekelijke enthousiasme en de voortdurende inzet van onze collega’s maken dat alle kinderen straks vooruitgang boeken in zowel leesplezier als basisvaardigheden. Hun toewijding en creatieve aanpak zijn een inspiratie voor ons allemaal. We zijn dan ook verheugd dat zij erkenning ontvangen voor hun onschatbare bijdrage aan de leesbevordering op onze school en wij wensen hen veel succes toe in deze welverdiende nominatie.

    Met grote bewondering,

    Armand Stevens
    Projectleider basisvaardigheden
    Graaf Huyn College

  • Jeroen van den Oord

    Trots op onze nominatie voor de Jan van Luxemburgprijs 2024!

    Herman de Coninck schreef: ‘Zolang er sneeuw ligt is er hoop.’ Maar ook zonder sneeuw starten we het nieuwe jaar op het JTC met hoop én literatuur!

    Met veel trots mogen we delen dat onze jaarlijkse Schrijversdagen genomineerd zijn voor de prestigieuze Jan van Luxemburgprijs 2024. Deze nominatie is een erkenning voor ons streven om literatuur dichter bij onze leerlingen te brengen en hun liefde voor verhalen, taal en creativiteit te voeden.

    Direct na de kerstvakantie, op woensdag, donderdag en vrijdag, verwelkomen we 15 schrijvers die samen bijna 50 workshops, interviews en lezingen verzorgen. Bijna alle klassen van het JTC doen mee, en we zijn verheugd dat zoveel leerlingen de kans krijgen om in direct contact te komen met inspirerende auteurs.

    Deze nominatie is niet alleen een eer voor onze school, maar ook voor de schrijvers, docenten en medewerkers die elk jaar opnieuw de Schrijversdagen tot een onvergetelijk evenement maken. Samen blijven we bouwen aan een rijke literaire traditie op het JTC.

    Met hoop en enthousiasme kijken we uit naar een prachtig, inspirerend nieuw jaar!

  • r. van der wardt

    ik geef alle steun aan het Leesproject van Ietje Rijnsburger die al jaren met hart en ziel het lezen in Suriname ondersteunt! en de bittere noodzaak daarvan door achterstallig taal- niveau!!

  • Jennifer Meye

    Ik ben heel erg trots op Ietje Rijnsburger die het project Rupsje nooit genoeg binnengehaald heeft op het Surinaams Pedagogisch Instituut(SPI), waar ik directeur van ben. Het voorleesproject is zeer geslaagd, vanwege het feit dat Ietje honderden nieuwe voorleesboeken geschonken heeft aan onze mediatheek. Eveneens heeft de mediatheek van het Pedagogisch Instituut Nickerie(PIN) honderden boeken mogen ontvangen. Intussen is dit schooljaar ook de voorleesbib op het SPI van start gegaan bedoeld voor al onze studenten. Deze week arriveert Ietje wederom in Suriname om workshops te verzorgen voor onze docenten Nederlands en Bevo&muziek, zowel op het SPI als PIN. Wij zijn nogmaals heel erg blij met Ietje en hopen van harte dat zij de uitgeloofde prijs in ontvangst zal mogen nemen. Heel veel succes Ietje.
    Jennifer Meye, directeur van het SPI.

  • Maureen Hessel

    Naast het plezier en de fantasie die wordt gestimuleerd tijdens het voorlezen, bevordert dit project van Ietje Rijnsburger op een prachtige manier de taalontwikkeling.

  • Ashik Pershad

    Ietje Rijnsburger verdient de Jan van Luxemburg Prijs omdat zij met ongekende passie en toewijding de liefde voor lezen weet te verspreiden, niet alleen in Nederland maar ook in Suriname. Met haar project Rupsje Nooitgenoeg Suriname heeft zij een enorm verschil gemaakt in het leven van duizenden kinderen, studenten en docenten.

    Door meer dan 1000 hedendaagse Nederlandstalige kinderboeken naar Suriname te verschepen en voorleesbibliotheken in te richten, heeft zij een brug geslagen tussen taal, cultuur en onderwijs. Haar inspanningen om docenten en studenten te inspireren om dagelijks voor te lezen, hebben niet alleen het leesplezier vergroot, maar ook bijgedragen aan betere onderwijskansen en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen.

    In een tijd waarin subsidies wegvallen en het voortbestaan van zulke projecten onzeker is, zou de Jan van Luxemburg Prijs een cruciale steun zijn om haar missie duurzaam voort te zetten. Ietje’s inzet laat zien dat lezen niet alleen een vaardigheid is, maar een levenslange bron van vreugde en groei kan zijn.

    Haar werk verdient niet alleen onze bewondering, maar ook de steun om deze impact verder uit te breiden.

    Met vriendelijke groet,
    Ashik Pershad
    Docent en Coach SPI 🌹💯❤️

  • Khedoe Sunita

    Ietje Rijnsbuger verdient de Jan van Luxemburg prijs. Dankzij haar inzet beschikt de sectie Nederlands op het Surinaams Pedagogisch Instituut over een eigen voorleesbibliotheek. Met de inrichting van deze bib kunnen zowel studenten als docenten zich vermaken met een ruime keus aan literatuur. Met het project Rupsje Nooitgenoeg Suriname zorgt mw. Rijnburger ervoor dat velen de mogelijkheid nog hebben om te lezen, ondanks dat boeken heel erg prijzig zijn in Suriname.
    Met vriendelijke groet,
    Sunita Khedoe
    Docent Nederlands

  • Jaap Rijnsburger

    Van harte ondersteun ik de nominatie van Ietje en haar project Rupsje Nooitgenoeg Suriname. Met haar kennis van en passie voor (voor)leesbevordering zet zij zich in om goede boeken en methodische kwaliteit in te brengen in het Nederlandstalige onderwijs in Suriname. Vanuit haar eigen huisje en in eigen tijd brengt zij iets belangrijks tot stand: praktische ontwikkelingshulp van mens tot mens.

  • Jaap Rijnsburger

    Van harte ondersteun ik de nominatie van Ietje en haar project Rupsje Nooitgenoeg Suriname. Met haar kennis van en passie voor (voor)leesbevordering zet zij zich in om goede boeken en methodische kwaliteit in te brengen in het Nederlandstalige onderwijs in Suriname. Vanuit haar eigen huisje en in eigen tijd brengt zij iets belangrijks tot stand: praktische ontwikkelingshulp van mens tot mens.

  • Joke Linders

    Van harte schrijf ik een aanbeveling voor het voorleesproject van Ietje Rijnsburger, Rupsje Nooitgenoeg. Zij verdient de erkenning van de Jan Luxemburg prijs, omdat zij op basis van haar jarenlange ervaring in het onderwijs, het initiatief heeft genomen om boeken te verzamelen en te verschepen naar Suriname. Tegelijkertijd wist zij een structuur te bouwen waardoor die boeken via goed opgeleide leraren en docenten en bibliothecarissen terechtkomen bij de jongens en meisjes die ze nodig hebben. Om de taal beter te leren. Om op basis van het (voor)gelezene beter te leren reflecteren op situaties, gedrag van anderen en zichzelf. Ietje doet dat allemaal als privépersoon en maakt daarbij gebruik van haar royale netwerk en ondersteunende trainingen als ‘Weet je nog een leuk boek?’ van Joke Linders en Toin Duijx en de leesbevorderingsideeën van Aidan Chambers. Haar werkwijze heeft al heel wat resultaten afgeworpen en verdient de implementatie die het nodig heeft. Omdat het goede plannen zijn en duurzaamheid een belangrijk doel is voor ons allen.
    Joke Linders, expert kinder- en jeugdboeken, docent, biograaf en uitgever

  • Erwin Robbertz

    Erwin Robbertz
    Als jeugdbibliothecaris ondersteun ik het Voorleesproject Suriname van Ietje Rijnsburger. Zij verdient de Jan van Luxemburg Prijs omdat zij vol overgave en passie de liefde voor lezen weet te verspreiden, niet alleen in Nederland maar ook in Suriname. Met haar project Rupsje Nooitgenoeg Suriname heeft zij een enorm verschil gemaakt in het leven van duizenden kinderen, studenten en docenten.
    Een voorsprong in lees- en taalontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd en uitgebreid door voorlezen. In verschillende onderzoeken komt dat steeds naar voren.
    In Voorlezen: boost voor taal en lezen”” (https://trimli.co/IdEGiX) is een ververslag van een onderzoek te lezen: “Voorlezen kan 8% verklaren van de verschillen tussen kinderen in de taalontwikkeling, ontluikende geletterdheid en leesvaardigheid ”
    Ik kan uit eigen ervaring spreken hoe belangrijk voorlezen is. De inzet en passie van Ietje is ongeëvenaard.
    Erwin Robbertz, jeugdbibliothecaris

  • Maria Goos

    We weten het allemaal: lezen moet, lezen doet je goed. En daar gaat voorlezen aan vooraf. Voorlezen is niet voor even, voorlezen is voor het leven!
    Ietje, de prijs is voor jou, zodat je nog meer rupsjes uit kunt zetten!

  • Pascalle Strijdonk

    Voor de tweede keer mag ik de schrijversdagen meemaken op het JTC. Zelf ben ik een fanatieke lezer, ter ontspanning, maar ook om kennis te vergaren. Het is heel inspirerend voor onze leerlingen om kennis te kunnen maken met de persoon die hun favoriete boek heeft geschreven. Maar ook het kunnen stellen van vragen aan de diverse auteurs, maakt de schrijversdagen tot een groot succes.

  • Esther

    In 3 dagen 15 schrijvers op het JTC, daar zij we trots op. De interesse in lezen en literatuur wordt aangewakkerd door deze interactieve bezoeken

  • Fay Roodbol

    Als docent Nederlands ben ik nauw betrokken bij de schrijversbezoeken en de voorbereiding daarop tijdens mijn lessen. Ik zie dat de leerlingen enthousiast worden en dat hun nieuwsgierigheid geprikkeld wordt als de bezoeken worden voorbereid. Tijdens de gastlessen/workshops merk ik dat ze geïnspireerd raken door de schrijvers. Ze lezen hun boeken met meer gretigheid en de schrijvers prikkelen de creativiteit van de leerlingen én docenten. Top!
    Erg fijn is ook dat onze schoolbibliotheek samenwerkt met de organisatie en bijvoorbeeld meer leesboeken van de gastschrijvers in huis haalt. Zo wordt de leeshonger extra gestimuleerd.
    Het is echt geweldig dat onze school dit mogelijk maakt en ik hoop dat steeds meer scholen dit soort mooie schrijversdagen zullen organiseren!

  • Wouter Stroop

    Als conrector van het JTC ben ik trots op het initiatief wat onze sectie Nederlands genomen heeft om literatuur de school in te halen. Zo wordt de mens achter de boeken een tastbaar persoon en wordt ‘de schrijver’ een minder ongrijpbaar fenomeen. Leerlingen worden geraakt door verhalen en door de kennismaking met de schrijver leert de leerling het verhaal áchter het verhaal kennen. Waardevol en verrijkend.

  • Dhr. van Lier

    In mijn rol als docent geschiedenis/maatschappijleer zie ik dat leerlingen geprikkeld worden door de bezoeken van schrijvers aan onze school. ‘Deze mevrouw kon echt goed vertellen’, wat bewijst dat ze geboeid hebben geluisterd. Maar ook: ‘Ik was het echt niet met deze man eens, hij vertelde onzin!’, wat aantoont dat ze een kritische houding hebben dan wel aannemen. Hoe dan ook hebben de schrijversbezoeken impact op onze leerlingen!

  • H. van Meer

    Mijn beide kinderen kwamen enthousiast thuis na de schrijversdag. Mijn dochter had Eva Burgers in de klas die een tipje van de sluier gaf over een verhaal van een groepje meiden die op vakantie waren gegaan naar Kreta. Ik heb gelijk het boek bij de bieb gereserveerd zodat ze thuis kan lezen hoe het verhaal af loopt.
    Mijn zoon had Mark Boode in de klas en ook hij heeft genoten van de energie en humor die van de schrijver af kwam. Complimenten aan de organisatie!

  • Toin Duijx

    Het project van Ietje Rijnsburger (Rupsje Nooitgenoeg) laat zien hoe je met eenvoudige instrumenten op een effectieve en prettige wijze veel kunt doen voor de leesbevordering in Suriname. Zij weet haar kennis opgedaan in veel eerdere leesbevorderingsprojecten in te zetten, en daarvan profiteert met in Suriname zeer. Een voorbeeld van samenwerking tussen Nederland en Suriname op cultureel en onderwijskundig gebied, dat alle steun verdient.

  • Jorien Zengerink

    Op de gang sprak een van mijn leerlingen mij aan om te vertellen dat ze nu wel een heel spannend boek aan het lezen was. Ze had bij de workshop van Eva Burgers gezeten en was helemaal enthousiast geworden, na schooltijd had ze gelijk het boek gehaald. Dat is wat de Schrijversdagen op het Jan Tinbergen College doen: leerlingen enthousiasmeren, inspireren en stimuleren om te lezen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *