webmail

Genomineerd: Literair weblog Tzum – Jan van Luxemburg

Genomineerd: Literair weblog Tzum

Tzum

Wat is de motivatie achter Tzum?

Redacteur Coen Peppelenbos:´We zouden hier graag een paar hoogdravende idealen willen neerzetten, maar wat voor de redactieleden en de medewerkers het belangrijkste moet zijn is de lol van het creëren. Iedereen werkt vrijwillig voor Tzum en daarom moeten we eerst zelf plezier hebben in het maken van nieuwsberichten (die net iets afwijken van de persberichten) en van recensies (die in mogen gaan tegen de recensies uit de gevestigde hoek) en reportages (van evenementen die door anderen niet worden gecoverd) et cetera, et cetera. Als iemand een serie wil beginnen over Louis Couperus, Georges Simenon of Muriel Spark omdat hij of zij van het oeuvre van die schrijver houdt, dan moet daar ruimte voor zijn, ook al worden de stukken maar door een handjevol anderen gelezen, ook al is de schrijver niet meer in de mode of in de handel. Tzum is een platform waarbij je als medewerker buiten de gebaande paden mag gaan.´

 

In welke specifieke behoefte voorziet Tzum? Wat is de doelgroep?

´De doelgroep van Tzum is heel breed. De meeste mensen komen voor de nieuwsberichten en de recensies. We proberen de interessante nieuwsfeiten naar boven te brengen of het belangwekkende nieuws uit andere media weer te geven. Er bestaat één gouden regel: de moeder van de hoofdredacteur moet de stukken op Tzum ook kunnen begrijpen, dus er moet niet te veel verwezen worden naar Derrida of Bourdieu.´

 

Hoe onderscheidt Tzum zich van soortgelijke initiatieven (voorzover die bestaan)?

´Er zijn andere literaire sites. Hebban is veel commerciëler, de Reactor is meer voor universitair geschoolden. De mengeling van journalistiek, literaire kritiek en een beetje humor is redelijk uniek. Daarbij moet Tzum af en toe de rol hebben om kritisch naar het nieuws te kijken, daar waar anderen alleen maar staan te klappen en te juichen. Het feit dat de meeste redactieleden ver van de literaire grachtengordel zitten, voorkomt dat we beïnvloedbaar zijn voor de pr-machines van veel uitgeverijen.´

 

Wat is het bereik en draagvlak?

´We krijgen zo’n 3.000 tot 4.000 bezoekers per dag. In 2017 werden er 1.375.567 bezoekjes afgelegd door 788.375 unieke bezoekers die in totaal 2.042.839 pagina’s bekeken.´

 

Mocht Tzum als winnaar uit de bus komen, hoe zou het de JvL-prijs dan willen inzetten?

´Een langgekoesterde wens is om een literaire manifestatie op poten te zetten. Niet met bestsellerauteurs, maar met schrijvers die niet zo vaak worden uitgenodigd, de stotteraars en stamelaars; de schrijvers zonder een gelikt praatje, maar wel met een verhaal. In ieder geval iets waardoor we onze lezers ook eens echt kunnen ontmoeten.´

 Website: Tzum.info

terug naar het overzicht