webmail

De genomineerden voor de Jan van Luxemburg Prijs – Jan van Luxemburg

De genomineerden voor de Jan van Luxemburg Prijs

Hieronder worden op alfabetische volgorde de genomineerden voor de Jan van Luxemburg Prijs getoond. Bekendmaking van de winnaar vindt plaats op 17 december 2015 (lees meer over de uitreiking). De acht genomineerden voor de Jan van Luxemburg Prijs 2015 zijn… 

 

Onderwijzer Marieke Baselmans runt een winkel in tweedehands kinderboeken. Kinderen kunnen hun oude boeken bij haar inleveren en met de vergoeding die ze ontvangen weer nieuwe boeken kopen. Vanuit haar winkel organiseert Marieke vele activiteiten rondom het lezen door en voor kinderen. Zo geeft ze leesbegeleiding en organiseert ze voorleesvoorstellingen door schrijvers van kinderboeken. Ook is er een schrijfatelier waar kinderen hun eigen boek kunnen schrijven en zelfs mogen uitbrengen. Marieke werkt samen met bibliotheken en met organisaties zoals Amacura Amalexis (dyslexie) en schrijft daarnaast teksten voor diverse vakbladen.

 

Miranda Corbière werkt bij Bibliotheek Hoorn. Met haar ‘Pippification of the Library’ heeft zij tal van innovatieve leesbevorderingsprojecten uitgedacht en opgezet. Miranda betrekt kinderen actief bij het bibliotheekwerk. Het liefst ziet ze de kinderen aan de macht, zoals Pippi Langkous ook de baas is in haar eigen huis. Miranda ontwikkelde de Brede School Bibliotheek (BSB) in Hoorn, een bibliotheek voor kinderen, door kinderen. De nieuwe jeugdafdeling van de Centrale bibliotheek in Hoorn richt zich niet alleen op de boekenwurmen, maar ook op kinderen met andere interesses. Tot slot ontwikkelde Miranda, samen met VVE- instellingen, wijkcentra en het Logopedisch Centrum, de Woordenwerkplaats, met speelhoeken waar peuters op een actieve manier bezig zijn met taal.

 

De docenten Nederlands en Moderne Vreemde Talen aan het Hermann Wesselink College te Amstelveen hebben een manier ontwikkeld om leerlingen niet langer individueel, maar in groepsverband te toetsen. Op deze manier ontstaat een dialoog over literatuur onder leeftijd- en lotgenoten, waarbij eindexamenleerlingen in mini-leesclubjes boeken uit verschillende taalgebieden verzamelen en daarover vertellen. Het resultaat is dat zowel de lezers als de niet-lezers voor een langere periode met elkaar in gesprek gaan over de ervaringen die zij tijdens het lezen van door hen zelf gekozen literaire thema’s en titels met literatuur opdoen. Deze ervaringen, die zij met elkaar delen, hebben een duidelijke meerwaarde ten opzichte van de vroegere eenzame worsteling met hetzelfde stapeltje boeken.

 

Carla van der Poel is assistent-mediathecaris van De Passie, school voor voortgezet onderwijs in Utrecht. Zij draagt haar liefde voor lezen en kennis over literatuur en genres met veel succes over op leerlingen en docenten. In de mediatheek neemt ze de tijd om individuele leerlingen te helpen bij het uitzoeken van boeken voor de literatuurlijst. Ook geeft ze docenten een “zomerleestas” mee, om ze bekend te maken met nieuwere titels voor een volgend schooljaar. Met haar “EHBG” (Eerste Hulp Bij Gedichten), tot slot, leert Carla leerlingen hoe ze een gedicht kunnen analyseren en er van genieten. Vooral de bètaleerlingen, die denken dat ze niets met gedichten hebben, spreekt ze aan op een manier die bij hen past. De combinatie humor en inhoud maken het en geslaagd project.

 

Carolien van der Waarde en Brigitte Verkerk zijn werkzaam als lees/mediacoach bij de Bibliotheek Veluwezoom. Carolien werkt voor de basisscholen en voorschoolse instellingen in de gemeente Rheden en Brigitte voor de scholen en instellingen in de gemeente Renkum. Zij doen er alles aan om de leerkrachten en leerlingen van de scholen enthousiast te krijgen voor lezen. Onvermoeibaar zoeken zij naar dat ene beslissende boek om van elk kind een lezer te maken. Ze weten altijd wel een geschikt boek te vinden, ook voor een kind dat niet wil lezen omdat het lezen stom vindt, of moeilijk, of allebei. Samen bedenken ze bovendien steeds nieuwe werkvormen om zo ook aan leerkrachten te laten zien hoe je kinderen enthousiast krijgt voor boeken, zoals de boekenspeeddate, het Bliksemsnelle Boeken Bezoek en interactief voorlezen.

 

Annemie van der Zanden- Zwanenberg is lange tijd werkzaam geweest als bibliothecaris. Zij initieerde diverse leesbevorderende activiteiten. Zo ontwikkelde ze diverse leesbevorderingsprojecten voor basisscholen en was ze actief bij de samenstelling van leescollecties voor ouderen, bijvoorbeeld in het bejaardentehuis en in de twee kloosters van Asten. Ook stelde Annemie speciale collecties samen voor kinderen en volwassenen met leesproblemen. Naast dit alles werkte Annemie als recensent jeugdliteratuur en Nederlandse literatuur voor het Nederlands Bibliotheek en Literatuur Centrum (NBLC). In 2006 startte zij haar bureau Bliep, voor de begeleiding van kinderen met leesproblemen en het adviseren van hun ouders. Tot slot begeleidde Annemie jarenlang diverse leesclubs voor volwassenen.

 

Schrijfster Anna Woltz neemt haar lezers op een bijzondere en effectieve wijze mee. Al sinds haar columns in De Volkskrant is Anna journalistiek actief, wordt ze geïnterviewd, verschijnt ze regelmatig op tv en bezoekt ze scholen voor Stichting School en Samenleving. Ze leest vaak voor, praat met leerlingen en beantwoordt hun vragen. Kinderen worden niet met De Literatuur geconfronteerd als iets dat ‘moet’ en dat een last is. Ze hebben plezier in lezen en praten naar aanleiding daarvan over waar ze op dat moment mee bezig zijn, waar ze over nadenken, wat ze op sociale media tegenkomen. Anna leest met kinderen maar laat ze ook hun eigen boeken schrijven. Zo ontwikkelen kinderen een gevoel voor stijl, maar bovenal voor de kracht van hun verbeelding.

 

Peter Winkels, leraar Nederlands aan het Bernardinuscollege in Heerlen, is naast zijn baan werkzaam voor de stichting Eskacé (Stichting voor Kunst en Cultuur) in de gemeente Beesel. Niet alleen verzorgt hij al jarenlang een boekenrubriek op de regionale radio en televisie, ook organiseert hij bijeenkomsten met dichters, literaire matinees waarin schrijvers die verbonden zijn met Limburg door hem worden geïnterviewd, en diverse overige literaire activiteiten in de lokale boekhandel of de plaatselijke bibliotheek. Tijdens al zijn activiteiten deelt Peter zijn kennis en enthousiasme met een breed publiek. Daarmee draagt hij actief bij aan leesbevordering.